Wanneer heeft u een wortelkanaal behandeling nodig?

Door tcn, Geplaatst onder: Algemeen Reacties: Reacties uitgeschakeld voor Wanneer heeft u een wortelkanaal behandeling nodig?

Wortelkanaalbehandeling

Wanneer heeft u een wortelkanaalbehandeling nodig

Een wortelkanaalbehandeling klinkt voor sommige mensen best heftig. Dit komt met name doordat mensen niet altijd goed weten wat deze behandeling inhoudt. Wij leggen graag wat meer uit over wat deze behandeling inhoudt en vooral wanneer u deze nodig hebt.

De tanden en kiezen zijn opgebouwd uit glazuur en dentine. In het dentine lopen kanaaltjes naar het binnenste gedeelte van de tand of kies. Dit binnenste gedeelte wordt de pulpakamer genoemd. Dieper in de pulpakamer van de tand of kies treft men vervolgens de wortelkanalen aan. In deze zogenoemde pulpakamer en wortelkanalen bevinden zich zenuwen.

Gaatje in uw tand?

Wanneer er een gaatje in uw tand of kies zit, betekent dit dat er zich zuurvormende bacteriën in de tanden en kiezen bevinden. Deze bacteriën tasten het glazuur aan van de tanden en kiezen. Wanneer dit proces niet wordt gestopt door goed te poetsen en de bacteriën te verwijderen, zullen de bacteriën in een later stadium doordringen tot de binnenste gedeeltes van de tanden en kiezen. In dit relatief vroege stadium, bevinden de bacteriën zich nog in het dentine en kan de tandarts de bacteriën nog verwijderen en een goede vulling maken. Wanneer er niet tijdig wordt ingegrepen, stoppen de bacteriën niet.

Ontstekingsreactie in de pulpa

De bacteriën graven zich als het ware een weg naar de binnenste gedeeltes van de tanden en kiezen. Wanneer het proces zo ver gevorderd is, komen de bacteriën terecht in de pulpakamer en in een later stadium in de wortelkanalen. In dit geval wordt de pulpa zodanig geïrriteerd dat er een ontstekingsreactie plaatsvindt. De ontsteking van de pulpa wordt pulpitis genoemd. In een vroeg stadium is dit nog reversibel; dit betekent dat de pulpa zichzelf nog kan herstellen als de oorzaak van de ontsteking weg wordt genomen.

Bij irreversibele pulpitis is het pulpaweefsel zodanig geïnfecteerd dat herstel onmogelijk is. In dit geval moet er een wortelkanaalbehandeling worden uitgevoerd. Als dit niet wordt gedaan, sterft de tand of kies af. De infectie blijft zich voortzetten in de kanalen en in het laatste stadium ontstaat er een wortelpuntontsteking.

Deze wortelpuntontsteking is vaak terug te zien op een röntgenopname. De infectie is dan dus in de gehele tand/ kies doorgedrongen.

Ontsteking aan de wortelpunt

Bij een wortelpunt ontsteking, ook wel parodontitis apicalis genoemd, zijn de bacteriën dus helemaal tot de wortelpunt doorgedrongen. De ontsteking ontstaat omdat het lichaam hierop reageert. Een wortelpunt ontsteking kan pijnlijk of niet-pijnlijk zijn. Bij een niet-pijnlijke wortelpunt ontsteking is het vaak zo dat de gehele pulpa is afgestorven. Dus ook de zenuwen die zich in de pulpa bevinden. Hierdoor ervaart men bij deze variant van de wortelpuntontsteking geen pijn.

Bij de pijnlijke wortelpunt ontsteking ontstaat de pijn wanneer er druk komt te staan op de tand of kies. Hierbij wordt de tand of kies namelijk naar beneden gedrukt. Omdat er een ontsteking zit bij de wortelpunt, doet het pijn wanneer de tand of kies hierin wordt gedrukt. Een van de tests die door de tandarts wordt gebruikt om de diagnose te stellen is dan ook om druk uit te oefen op de tand of kies. Hiermee kan er bepaald worden of er sprake is van een wortelpuntontsteking.

Verwijderen van de infectie

Het doel van een wortelkanaalbehandeling is om de bacteriën in de pulpakamer en in de wortelkanalen te verwijderen en om deze zo goed mogelijk af te sluiten. Tijdens de wortelkanaalbehandeling wordt er een opening gemaakt in de tand of kies. De wortelkanalen worden geprepareerd met vijltjes en er wordt ruimte gemaakt voor de wortelkanaalvulling. Daarnaast wordt het gehele wortelkanaal goed doorgespoeld, zodat de infectie wordt verwijderd. Het is daarbij belangrijk dat er een goede afsluiting van de kanalen komt, zodat er geen weg meer is voor bacteriën om te zorgen voor een herinfectie.

Kom langs bij Tandheelkundig Centrum Nootdorp!

Een wortelkanaalbehandeling is dus nodig wanneer er een infectie zit in de binnenste gedeeltes van de tanden en kiezen (pulpakamer). Dit kan, zoals hierboven beschreven, komen door bacteriën zich in de tand of kies doordringen. Het is daarom van belang dat u een goede mondhygiëne heeft en dat u regelmatig bij ons langskomt voor een controle. Op deze manier wordt er voorkomen dat er een wortelkanaalbehandeling nodig is. Voorkomen is immers beter dan genezen!

Wij van Tandheelkundig Centrum Nootdorp staan klaar om u hierbij te helpen en u hierover te adviseren!

Reacties zijn gedeactiveerd voor dit bericht.